10 tips bij het kopen van een nieuwe matras

matras tips

Met zoveel matrasopties om uit te kiezen, kan het kopen van een nieuwe overweldigend zijn. Dit geldt vooral als u rug- of nekpijn heeft – de goede of de verkeerde matras kan het verschil maken tussen een dag goed voelen of pijn hebben.

Hoewel het kiezen van een matras uiteindelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur is, volgen hier enkele tips om in gedachten te houden:

1. Leer meer over verschillende matrasmaterialen.

Maak uzelf voordat u koopt bekend met de meest voorkomende soorten matrassen en hoe deze zijn opgebouwd.

  • Binnenveringmatrassen maken gebruik van spoelen, die vaak een traditioneel veerkrachtig gevoel en sterke ondersteuning bieden.
  • Latexmatrassen bieden doorgaans meer veerkracht en reactievermogen dan matrassen met binnenvering, en ze slapen doorgaans koeler.
  • Traagschuimmatrassen zijn ontworpen om zich naar het lichaam te vormen, wat kan leiden tot drukverlichting. Sommige gebruikers van traagschuim melden dat het materiaal warm slaapt.
  • Hybride matrassen combineren traagschuim- of latexlagen bovenop een binnenveringmatras, vaak met als doel een mix van zachtheid en ondersteuning te bieden.
  • Luchtbedden gebruiken een luchtpomp om de matras op te blazen tot het gewenste hardheidsniveau. Typisch gebruikt elke kant van het bed een aparte luchtkamer om plaats te bieden aan twee slapers met verschillende voorkeuren.

Matrassen worden ook beoordeeld op stevigheid. Over het algemeen ondersteunt een matras die te oud of te zacht is, de wervelkolom mogelijk niet goed genoeg.

2. Kijk wat uw zorgverlener denkt.

Als u een rug- of nekaandoening heeft, overleg dan met uw arts of fysiotherapeut over wat hij of zij aanbeveelt. U moet ervoor zorgen dat de nek en de lage rug in een neutrale positie liggen terwijl u op de matras ligt. Dit bevordert een goede uitlijning van de wervelkolom. Hoewel artsen geen matrasdeskundigen zijn, kennen ze uw medische geschiedenis en kunnen ze vanuit dat oogpunt goed advies hebben.

3. Bezoek winkels om matrassen te testen.

Ga naar een matrassenwinkel en geef jezelf voldoende tijd om te bladeren. Doe je schoenen uit en ga elk minstens 10 minuten op een paar verschillende matrassen liggen. U hoeft zich geen zorgen te maken dat u zich zelfbewust voelt – dit is een belangrijke aankoop, dus neem de tijd.

4. Pas op voor gimmicks.

Terwijl verkopers matrassen zullen bestempelen als “orthopedisch” of “medisch goedgekeurd”, is er geen medische organisatie die matrassen officieel certificeert om deze labels te dragen. Matrassen kunnen orthopedisch-vriendelijke kenmerken hebben, maar geen enkele medische groep verifieert deze beweringen.

5. Houd er rekening mee dat stevige matrassen niet altijd de beste zijn.

Denk twee keer na voordat u een harde of stevige matras koopt. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat de beste matras voor lage rugpijn een middelzware matras is in plaats van een stevige matras. 1 Er is een verschil tussen stevige ondersteuning en stevig gevoel. U wilt stevige ondersteuning met een comfortabel gevoel. Comfort wordt bepaald door uw persoonlijke voorkeur.

6. Lees recensies van echte klanten.

Besteed weinig aandacht aan wat matrassenbedrijven over zichzelf zeggen, aangezien ze hun eigen producten in een positief daglicht moeten stellen. Zoek onbevooroordeelde beoordelingen van mensen die de matras hebben gekocht waarin u bent geïnteresseerd. Lees een mix van positieve, negatieve en middelmatige beoordelingen.

7. Vraag online om aanbevelingen.

Kondig op uw sociale media-accounts aan dat u op zoek bent naar een nieuwe matras en vraag vrienden en familieleden om hun suggesties te posten. Overweeg om details over uw gezondheidstoestand op te nemen, aangezien sommige mensen een vergelijkbare ervaring kunnen hebben en meer specifieke aanbevelingen kunnen doen. U kunt ook het Slaapproblemen Forum van Spine-health bezoeken en het aan mensen vragen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden als u.

8. Denk aan verstelbare bedden.

Als u merkt dat u het prettiger vindt om in een fauteuil te zitten dan te liggen, probeer dan een verstelbaar bed. Met deze optie kunt u uw hoofd en knieën iets hoger leggen, wat de druk op de onderrug kan verlichten.

9. Zoek naar royale proefperiodes en terugkeerbeleid.

Veel matrassenfabrikanten hebben een proefperiode, waardoor ze binnen een bepaald tijdsbestek gratis retourneren als u niet tevreden bent met hun product. Zorg ervoor dat u de kleine lettertjes leest en alle details begrijpt.

10. Controleer de garantie.

Controleer voordat u koopt of er garantie is op de matras, voor het geval deze kapot gaat of defect is. Vaak heeft een goede matras minimaal 10 jaar volledige vervanging of niet-pro rata garantie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *